English French German Greek

 

Είναι το παιδί μου έτοιμο να πάει στην Α΄ Δημοτικού;

Στην Ελλάδα σήμερα, το μοναδικό κριτήριο για την εγγραφή του παιδιού στην Α΄τάξη του Δημοτικού σχολείου, είναι η χρονολογική του ηλικία.
Οι ειδικοί γνωρίζουν ότι η συμπλήρωση της ηλικίας και μόνο δεν αποτελεί το διαβατήριο για την ομαλή εισαγωγή στην Α΄ τάξη.
Όπως είναι γνωστό, κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

 

Το  Κέντρο μας διαθέτει την πιστοποίηση και την δυνατότητα να παρέχει σε όλα τα φυσιολογικά παιδιά ηλικίας 5 – 6 ετών, τα οποία θα πάνε στην Α΄τάξη του Δημοτικού σχολείου την επόμενη χρονιά, το επίσημα αναγνωρισμένο Α΄ ΤΕΣΤ, το οποίο είναι ένα απλό, ευχάριστο και σύντομο Προληπτικό Τεστ Σχολικής Ετοιμότητας.
Ελέγχει κατά πόσο το παιδί έχει τις απαραίτητες ικανότητες και την ωριμότητα που χρειάζεται για να φοιτήσει με επιτυχία και χωρίς δυσκολίες το Δημοτικό σχολείο.

Ποια παιδιά έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να παρουσιάσουν Μαθησιακές Δυσκολίες;

  • Παιδιά με Υπερκινητικότητα
  • Παιδιά με δυσκολίες στη συγκέντρωση της προσοχής τους
  • Παιδιά με διαταραχές στη συμπεριφορά
  • Παιδιά με δυσκολίες στην προφορά των λέξεων, φθόγγων και συλλαβών

Το παιδί μου αργεί στο διάβασμα και το γράψιμο. 

Κάποια παιδιά είναι από την φύση τους αργά στην ολοκλήρωση μιας εργασίας,  σχολικής ή άλλου είδους. Σε κάποιες περιπτώσεις η  έλλειψη ταχύτητας συνδυάζεται με δυσκολία στην εκμάθηση της ανάγνωσης στην 1η δημοτικού ή ακόμα και με προβλήματα στο λόγο κατά την προσχολική ηλικία. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να απευθύνεστε σε κάποιον ειδικό για την αξιολόγηση των δυσκολιών αυτών και την πιθανή αντιμετώπισή τους.


Το παιδί μου ξεχνά γράμματα όταν γράφει.

Η παράλειψη γραμμάτων στη γραφή παρουσιάζεται σε αρκετά παιδιά όταν μαθαίνουν να γράφουν. Στα περισσότερα παιδιά, σταδιακά, το χαρακτηριστικό αυτό εξαφανίζεται. Σε κάποια παιδιά όμως παραμένει, και εμφανίζεται ιδιαίτερα όπου υπάρχουν συμφωνικά συμπλέγματα (στ, πν, βλ, στρ κ.α.) ή τα τελικά –ν και –ς. Αν το χαρακτηριστικό αυτό συνεχίζει να εμφανίζεται στα γραπτά του παιδιού σας  μετά τα Χριστούγεννα της 2ας δημοτικού καλό θα ήταν να ζητήσετε αξιολόγηση από έναν ειδικό.


Το παιδί μου είναι ανορθόγραφο.

Όταν αναφερόμαστε στην ορθογραφία  είναι μια πολύπλευρη έννοια. Διακρίνεται σε  φωνολογική ορθογραφία,  το αν δηλαδή η γραπτή λέξη όταν διαβάζεται είναι ακουστικά σωστή π.χ  «παιδιά» αντί για «παιδά». Ακολουθεί  η ιστορική ορθογραφία η οποία  αφορά το εσωτερικό της λέξης και δεν υπακούει σε κάποιους κανόνες π.χ. δεν υπάρχει κανόνας για τη σωστή ορθογραφία της λέξης "παιδί". Τέλος υπάρχει η γραμματική ορθογραφία που αφορά τις εγκλίσεις, τους αριθμούς και τα γένη των λέξεων  και παραβιάζεται με  λάθη της μορφής  «λέξι» αντί του ορθού που είναι «λέξη». Τα ορθογραφικά λάθη που κάνει ένα παιδί διαφοροποιούνται από ηλικία σε ηλικία. Το είδος αλλά και η ποσότητα των λαθών αποκτούν διαφορετική σημασία και απαιτούν διαφορετική αντιμετώπιση. Καλό θα είναι να εκτιμήσει τα λάθη που κάνει το παιδί σας ένας ειδικός για να έχετε πληρέστερη εικόνα.


Το παιδί μου έχει κακό γραφικό χαρακτήρα.

Η κακογραφία δεν αποτελεί από μόνη της σύμπτωμα κάποιας διαταραχής. Έτσι κάποια παιδιά μπορεί να γράφουν δυσανάγνωστα ενώ κατά τα άλλα να μην αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα. Αρκετά συχνά όμως η κακογραφία εμφανίζεται σε παιδιά που αντιμετωπίζουν ταυτόχρονα  πρόβλημα στην ανάγνωση αλλά και  την ορθογραφία. Συνήθως το πρόβλημα επιτείνεται όταν υπάρχει πίεση χρόνου ή όταν  το παιδί πρέπει να ακούει και παράλληλα να γράφει, όταν δηλαδή γράφει καθ’ υπαγόρευση.


Ποιες είναι οι ενδείξεις εμφάνισης των Μαθησιακών Δυσκολιών στην Προσχολική ηλικία;

  • Δυσκολίες στην αντίληψη ποσοτήτων 
  • Δυσκολίες συγκέντρωσης προσοχής 
  • Γραφοκινητικές δυσκολίες 
  • Δυσκολίες στη μνήμη 
  • Δυσκολίες λεκτικής επικοινωνίας 

Πως αντιμετωπίζονται οι Μαθησιακές Δυσκολίες;


Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ένας περιγραφικός όρος που αναφέρεται στους μαθητές εκείνους που η επίδοσή τους στις σχολικές εργασίες είναι χαμηλή ή η επίδοσή του στις σχολικές εργασίες είναι πολύ χαμηλότερη από αυτό που θα περίμενε κανείς βάσει του νοητικού τους δυναμικού. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες όταν αντιμετωπίζονται έγκαιρα συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη παρακολούθηση από το παιδί των ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων, ενισχύουν την αυτοπεποίθησή του και ανακουφίζουν τον γονέα είτε μέσα από τη παιδαγωγική συμβουλευτική είτε μέσα από την εκμάθηση τεχνικών μελέτης και διεκπεραίωσης των καθημερινών σχολικών του εργασιών.

Ποιες είναι οι δραστηριότητες για να προετοιμάσω το παιδί μου στη Γραφή;

Δραστηριότητες που βελτιώνουν τις δεξιότητες προγραφής:
Το παιδί σχεδιάζει γραμμές ή αντιγράφει σχήματα με δακτυλομπογιές ή αφρό ξυρίσματος
Σχεδιάζει γραμμές ή σχέδια με οπτική ή λεκτική καθοδήγηση από το θεραπευτή ή το γονέα
Ολοκληρώνει απλές ή πιο σύνθετες εικόνες, ενώνοντας τελεία – τελεία και ακολουθεί διαδρομή μέσα από λαβυρίνθους
Βελτιώνουμε την τριποδική λαβή του χεριού που κρατά το μολύβι τοποθετώντας πάνω σ’ αυτό ειδικές προσαρμοστικές λαβές

Δραστηριότητες που βελτιώνουν την πλευρίωση  (διάκριση αριστερού - δεξιού)
Εκπαιδεύουμε το παιδί να στρίβει αριστερά ή δεξιά, δημιουργώντας   συνθήκες κυκλοφοριακής αγωγής
Χωρίζουμε μια σελίδα στη μέση και ζητούμε από το παιδί να ζωγραφίσει π.χ. δεξιά ένα κύκλο και αριστερά ένα τρίγωνο

Πότε ένα παιδί ηλικίας 3 – 12 ετών θα χρειαστεί Εργοθεραπευτική αξιολόγηση;

Με βάση τα κριτήρια που θέτει ο Αμερικανικός Σύλλογος Εργοθεραπευτών, εάν το παιδί σας παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε μια Εργοθεραπευτική αξιολόγηση:
  1. Είναι αδέξιο
  2. Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του
  3. Πέφτει εύκολα κάτω
  4. Τρακάρει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα
  5. Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί
  6. Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
  7. Δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια
  8. Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε γραμμές, να κάνει παζλ, να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο
  9. Παρουσιάζει εμφανής καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας
  10. Παρουσιάζει υπερκινητικότητα και δεν μπορεί να ησυχάσει 
  11. Δεν του αρέσει να το παίρνουν αγκαλιά, το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών
  12. Παρουσιάζει ευαισθησία σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα
  13. Έχει δυσκολίες στον ύπνο, στο φαγητό και δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές
  14. Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε μια δραστηριότητα
  15. Αποφεύγει την παιδική χαρά
  16. Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς και δεν αφήνει διάστημα μεταξύ των λέξεων, όταν γράφει
  17. Κουράζεται εύκολα
  18. Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες
  19. Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση



created by George Georgakakos